fredag 4. januar 2013

God mat - ungarsk gulasj suppe

Jeg vet at mange ikke liker å fryse ned lapskauslignende supper, fordi de føler at spesielt potetene kan bli litt kornete. Men jeg synes ikke det gjør noe, det er jo bare en vanesak!

Så her i huset pleier jeg å lage gulasjsuppe i store mengder og fryse ned, og det smaker så nydelig når man tiner det opp en dag energien ikke strekker til å lage ordentlig middag til arbeidsmannen.

Denne saken finnes i mange varianter, og for øyeblikket er denne min vår favoritt! Den er også enkel å lage, fordi når man har fått den på kok "lager den" seg selv! Vet ikke hvor mange porsjoner, men regner med at det er 4.


Gulasj suppe  
(eller...gulÆsj suppe som jeg sa da vi lagde den i 6 klasse, fordi det var det det så ut som)

Man trenger:
300 gram oksekjøtt/gryte kjøtt at ett slag
8 dl vann
5 store poteter
2-3 vanlige gulrøtter 
1 stor løk
1/2 boks hakka tomater
Litt tomatpure
2 ss olivenolje
2 ts paprikapulver
Ca 1 ss Lys kjøttbuljong 

  1. Kjøttet deles i terninger, gulrøttene i biter og løken grovhakkes. Dette brunes i en stor gryte i oljen.
  2. Tilsett vann og buljong, og la det småkoke i 30 minutter.
  3. Ha i resten av ingrediensene (potene deles opp i terninger) og la retten småkoke i 15 min til potetene er mørre (stikk en kniv i de for å sjekke).
  4. Serveres med rundstykker eller flatbrød, eller noe annet godt man liker!
 
(ilustrasjonsbilde fra google)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar