onsdag 2. januar 2013

God mat - fiskegrateng!



I år har jeg bestemt meg for to ting:

1. Jeg skal lage bedre mat/middager!
2. De skal være billige

Man kan spare utrolig mye penger på å lage mat i store porsjoner. Og i tillegg er det så deilig å ha liggende når formen skranter, for da blir det faktisk middag på tallerkenen i stedet for ei skive med noe greier. Her er en rett jeg har laget en del i det siste! Hverken jeg eller mannen min er noe særlig glad i den tradisjonelle "kokt fisk med poteter og smelta smør" retten, og da passer denne veldig godt. Vet jo såklart at man kan lage mye godt med fisk, men en rett av gangen, så skal det nok komme seg!

Denne fiskegratengen har blitt en hit både her i huset, og hos mamma og pappa. Den er enkel å lage og den er veldig fin å fryse ned!

Den er heller ikke så dyr om man lager den i store former :)

Denne er til en stor (eller to små) ildfast form type IKEA style:

Hjemmelaget fiskegrateng med makaroni:
200 gram Makaroni (ukokt. Man kan ta mer eller mindre, avhengig av hva man liker). Bruker du glutenfri må du ha mer!
500 gram torsk
(Bacon om man føler for forandring)
En halv løk eller purreløk
3 egg (kan sløyfes.)
Strøkavring

Hvit Saus:
ca 3 ss smør
ca 3 ss mel
ca 4-5 dl melk

ca100 gram revet ost (om ønsket, det er veldig godt)
Litt salt
Ett fedd hvitløk
1/2 ts revet muskattnøtt


1. Kok makaroni, og hell de i smurt ildfast form.
2. Kok/trekk torsken i ca 7 minutter (Da må den være  i biter) JEg pleier å ha litt smør, salt og sitronpepper i vannet, eller fiskekrydder.
3. Lag saus. Smelt smør, tilsett mel og rør inn melk og litt kraft fra torsken. Ha oppi revet ost. Tilsett krydder og hakka/pressa hvitløk. Ha i litt lys kjøttbuljong om man vil.
4. Avkjøl sausen og bland den oppi med makaronien. Strø over fisken og lett sammenpiska egg. Bland alt med ei sleiv.
5. Strø over strøkavring og stek i forvarmet ovn i 180 grader i ca 40 minutter.

Serveres gjerne med poteter, råkost salat eller kokte hakka gulrøtter blanda med hvit saus. Eller rømme/kesam ved siden av.

(bildet er lånt fra google)

Nyt :) I know i do!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar