torsdag 30. juni 2011

Tur med pus og hund!

Vi har en hund som heter Izzy. Hun er av rasen tibetansk spaniel, og blir faktisk 7 år gammel i oktober. Hun er min, og jeg har eid henne alltid. Jeg har ikke hatt henne boende hos meg alltid, på grunn av skole, og leiligheter der vi ikke har hatt lov til å ha dyr. Men nå bor hun permanent hos oss! Hun er en spesiell hund, med svært bestemte og egne meninger. Hun liker å være sjef, og vi må derfor være kjempe strenge med henne, selv om det er utrolig vanskelig når hun ser på oss med det nydelige ansiktet sitt. Men vi får svi om vi gir litt etter. Gir du henne lillefingeren, tar hun hele hånda. Bestemt liten frøken det der!


I tillegg har vi en hankatt på snart ett år av rasen somali! Han heter Qing Pusur, men jeg kaller han bare for pus.Han er aktiv, lat, superkosete og utrolig smart. Han har på egenhånd lært seg å åpne både dører og vinduer. Ikke så veldig praktisk med andre ord, men det er heldigvis sjelden han benytter seg av det! Han og Izzy går nesten alltid veldig bra sammen. Det blir selvsagt en liten misforståelse innimellom, og ett lite sjalu-bjeff til han fra Izzy når hun føler at han har fått mye mer oppmerksomhet en henne. Men generelt sett er de veldig søte sammen.

Jeg tror egentlig ikke helt du skjønner at de er to ulike dyresorter, for i det siste har nemlig Izzy trodd at hun er venn med alle kattene i nabolaget, og stormer mot de for å hilse og leke, og tar ikke hintet når hun får en pote i trynet. Katten derimot har bestemt seg for at han skal bli med på tur, og er generelt en mye mer fornøyd pus når han får lov til det. Han går fint i bånd, og snuser litt der hunden snuser, og går på do akkurat som hunden. Kjempe komisk. Ikke virker det til at han bryr seg noe særlig når det kommer andre hunder fordi heller! Kanskje det er fordi han tror han er en selv?




I tilfelle du lurte, så står katten i bånd av flere grunner. vi fikk han da han var et halvt år gammel, og han var ikke utekatt på det tidspunktet. Han er vant til å stå i bånd, og skjønner at om han vil ut, så må båndet på, og bryr seg ikke med det. I tillegg er han ikke redd biler, og jeg har ikke lyst på noen død katt!

Jeg prøver å gå tur hver dag, men klarer det ikke alltid på grunn av formen. Men heldigvis får jeg god hjelp fra elsklingen min. Bilder fra den lille turen jeg og pappa hadde for ett par dager siden:



Er det normalt at katter vil gå tur?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar