mandag 28. februar 2011

En sykdom ingen ser

"Du ser jo helt normal ut!
Joda, takk for forståelsen. Klart man ikke drar seg ut døra når man er dritdårlig. Man går ut på de dagene man i noen få timer kan føle seg litt mer normal, for så å komme hjem og stupe på sofaen eller ned i senga, og være kjempe dårlig lenge etterpå.

Fire tips til deg som kjenner noen, eller flere med ME:


  1. ME-syke kan se helt "normale" ut og har ofte ikke problemer med å utføre oppgaver som tar kort tid. Problemet har først og fremst med utholdenhet å gjøre, og med en gang de blir utslitte opplever de økende symptomer og forlenget restitusjonsperiode før de kan gjenoppta et rimelig aktivitetsnivå.
  2. Den syke har ofte evnen til å mobilisere for en kort stund, for så å "kollapse" etterpå, og kan dermed virke langt friskere enn hva som er reelt.
  3. Vis respekt når ME-syke reserverer seg for å være med i enkelte sammenhenger. Det er vondt å måtte forsvare seg når man må si nei til noe man har veldig lyst til, men ikke kan være med på.
  4. Du har influensa, det er dagen derpå og du har nettopp løpt 5 km. Hvordan føler du deg?
    -Som en med ME.

(Informasjonen er hentet fra Norges ME forening.)

Ellers har dagen vært ganske grei. Er fortsatt sliten etter helga, og det eneste jeg har gjort idag, var å dra en tur på butikken og handle litt mat. Etter det har jeg så og si bare holdt helt ro. I morgen har jeg min andre kjøretime, og vil ikke avlyse. Så jeg prøver å spare energi. Har kommet ett tidspunkt i livet mitt (som jeg ikke vil utdype mer om), der det rett og slett har blitt helt nødvendig for meg å få bil-lappen, så derfor er det ett mål jeg jobber med nå, ett skritt om gangen. Heldigvis har jeg alltid likt å kjøre bil, så det er noe jeg kan glede meg til, og som gir litt ekstra overskudd. Men, må også innrømme at jeg gruer meg litt til bykjøring i morgen, selv om jeg er ganske sikker på at det skal gå helt greit :)

2 kommentarer: