mandag 21. februar 2011

Bokanbefaling - barnepiken!

Har blitt så "flink" å lese bøker i det siste. Leselysten var borte i mange år, men nå har den sakte men sikkert begynt å komme tilbake. (Selv om boka jeg egentlig burde lest i var teoriboken for kjøretøy klasse B...)
Men denne boka var altså bare så bra, at jeg rett og slett må anbefale den! Ikke bli skremt av tykkelsen, man er fullstendig oppslukt fra første kapittel, og jo nærmere man kommer slutten, jo mer ønsker man at den skal vare og vare...vertfall jeg da! Må også legge til at boken skal bli filmatisert og kommer på kino i amerika i sommer. Håper ikke det blir så lenge til den kommer til Norge :)

Boken heter da altså "Barnepiken" (på engelsk: the Help), og er skrevet av en dame som heter Kathryn Stockett. Det er hennes første bok, å for en bok! På baksiden står følgende; "Barnepiken beskriver forholdet mellom sorte hushjelper og deres hvite fruer på første halvdel av 60-tallet. Vi befinner oss i den lille byen Jackson i Mississippi, og møter tre svært forskjellige kvinner som finner hverandre i felles utfordring av grenser. 22 år gamle Skeeter er en ung, hvit kvinne som ifølge sin mor har ett viktig oppdrag; å finne seg en mann og gifte seg. Selv har hun helt andre planer. Hun ser hvordan de svarte hushjelpene behandles av sine hvite oppdragsgivere og bestemmer seg for å skrive ned historiene deres. Hennes to allierte er Aibileen, hushjelp og barnepike hos Skeeters venninne, og Aibileens venninne, Minny. Det er et risikofylt prosjekt for alle parter, fordi det utfordrer grenser som definerer tilværelsen deres. Barnepiken er en tidløs og universell historie som får deg til å riste på hodet i vantro, men også le høyt. Romanen er rørende, trist, morsom og lærerik - en bok som både varmer og skjærer deg i hjertet på en gang."


Jeg leste og leste, og klarte nesten ikke legge den fra meg da jeg skulle lage mat en gang! Ta deg tiden - det er virkelig verdt det :) Spørsmålet er bare; HVA skal jeg lese nå?

                                                             (bildet er hentet fra google)

1 kommentar:

  1. Oi, gøy ! Den skal jeg sjekke ut :)) Har du lest "drep ikke en sangfugl" - eller så kan jeg anbefale "Parfymen, historien om en morder" !! :))

    SvarSlett