søndag 23. januar 2011

Tankefulle vintermåneder!

Det har vært noen tankefulle mnd. for meg i det siste, som du sikkert skjønner av overskriften.

Da jeg fikk diagnosen ME hadde jeg egentlig ganske lenge innstillingen at så lenge jeg tok det med ro innimellom kunne jeg leve normalt. Har nå hatt diagnosen i over ett år, og ME symptomene lengre, og det går mer og mer opp for meg hvor lite kapasitet jeg faktisk har. Hvor lite som skal til for at jeg blir sliten. Og presser jeg meg litt for langt, (og tro meg, det er vanskelig å finne en grense), blir jeg både kvalm og dårlig. Innimellom er jeg så sliten at jeg bare ligger og skjelver, og venter på at det skal gå over. Har også blitt mer oppmerksom i det siste på at det føles ut som jeg har mild influensa 24/7, og om jeg en dag har gjort litt for mye blir disse symptomene kraftig forsterket! Det er så rart! Og ikke minst unaturlig.

Selv er jeg ikke i tvil om at det er ME jeg har. Men etter diagnose runde nr to, kunne ST. Olavs fortelle meg at jeg har fibromyalgi og ubehandlet adhd. Jeg lo for meg selv og tenkte 'ja, det er nok derfor jeg er så sliten hele tiden. morsomt!' I brevet legen hadde fått, som var hakket mer utfyllende en mitt, sto det blant annet at de mente jeg var kronisk utmattet. Men ikke har kronisk utmattelsessyndrom!

Jeg vil absolutt ikke ha ME. Hvem vil vel ha noe sånn? Når jeg ser for meg megselv, ser jeg for meg en energisk person, som står opp tidlig om morgenen, vasker leiligheten, går tur og gjør masse greier. Så det er ikke noe i veien med opptimismen! Det er heller værre med utføringen. Når jeg har sovet mellom 8 - 12 timer, og aldri føler meg uthvilt. Spørsmålet jeg stiller nå er;
Hvorfor har jeg fått ME? Hva kan gjøres?
Men det virker som om legene tenker at når jeg har fått diagnose ditt, eller datt, da må jeg vel være fornøyd!?
Nei. Det er jeg ikke.

Har bestemt meg for å prøve alt. Ihvertfall alt jeg har råd til å prøve, å se om noe kan gjøre meg vertfall litt bedre! Det første jeg har tenkt å begi meg ut på er å legge om kostholdet! Wish me good luck! Alt jeg bør spise liker jeg ikke engang :-s Så, om noen har noen supertips til meg til hvordan jeg kan få i meg mer frukt og grønt, takker jeg gjerne JA!

Idag har vi egentlig feiret bryllupsdagen på etterskudd. Var ute og spiste på en skikkelig koslig 50-talls kafe/bar i Trondheim som heter Pair-A-Dice, og de har seriøst en av byens beste oreomilkshaker og burgere! (De slår selvsagt ikke sesam burger, men pretty close!) Så det var kjempe kos. Eneste som ikke var så veldig 'kos' var alt vannet som fyller opp gatene i byen. Vi har hatt 5+ i dag, så snøen smelter for harde livet, samtidig som det regner! Flere av parkeringsplassene nede i byen var oversvømt med vann, så vi hadde ikke sjans til å parkere der! Mye rart som skjer med været for tiden altså!

Helt  til slutt må jeg bare dele ett bilde med dere!
Jeg fikk holde en slange av typen kvelerslange! Det var ikke lange karen, men du å skummelt! Hadde aldri trodd jeg skulle gjøre noe sånn, men det var faktisk mer spennende en jeg hadde trodd. Den var utrolig tung i forhold til størrelsen og hvor tung jeg trodde den ville være. Og den var altså ikke slimete slik noen tror. Det føltes nesten likt ut som å ta på noe som er laget av slangeskinn. Bare denne var selvsagt veldig levende. Så, aldri si aldri! Ha en fin natt!

4 kommentarer:

  1. Hei der : ) Interresant å lese om alt du har opplevd i forbindelsen med ME. Sjønner at det må være utrolig krevende for deg å leve med det, men du har en utrolig flott innstilling ! : )

    Ja, stevnet i stvg :) Jeg gleder meg supermasse! Vi skal bo på Victoria hotel i byen der, og vi kommer dit på torsdagen før stevnet. Er så gla for at stevnet ikke er i kr.sand for en gang skyld! :P
    Ja, jeg slettet meg fra facebook pga det var så mye drit som skjedde her i byen - og jeg orket ikke å høre om det dagen etter på fb. Rykter og liknende.. Så.. :)
    Håper du får en fin søndag Julie - hils din Joel - så skrives vi ;)

    SvarSlett
  2. SV: Oi, det med Athen visste jeg ikke! Huff.. :(

    SvarSlett
  3. Ikke jeg heller =\ hadde også så lyst å dra dit, også var det noen som hadde vært der som fortalte meg det! Skikkelig skuffende altså!

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett